Musiikki hyväilee aivojasi, juliste mielikuvitustasi

maaliskuu 1, 2022

Kuulutko sinä niihin, jotka eivät voisi elää ilman musiikkia? Joiden huonetta jo lapsena peittivät suosikkiyhtyeiden julisteet?

Varmasti jossain on niitäkin, joita musiikki ei lainkaan puhuttele. Suurin osa ihmisistä kuitenkin tuntee musiikin positiiviset vaikutukset. Tällöin usein myös Julisteet ovat osa elämystä. Tavalla tai toisella.

Musiikin historia ulottuu niin kauas menneisyyteen, ettei sinne sinne edes tunnetun historian koura kunnolla ulotu. Julisteiden historian sen sijaan voi hyvin jäljittää vuoteen 1798, jolloin keksittiin painamisen litografiatekniikka.

Tuolloin painaminen oli vielä työlästä puuhaa ja lopputulos kohtalaisen ankea. Julisteet olivatkin varsin yksinkertaisia. Pääpaino oli enemmän viestissä kuin tyylissä.

Toisin on nykyisin. Nyt julisteen – olkootpa se sitten paperille painettu tai digitaalisesti leviävä – tyylin merkitys on valtava. Usein se voi olla suorastaan ratkaisevaa mainostetun tapahtuman tai esiintyjän menestymisen kannalta.

Julistetaiteen ja musiikin kohtalon yhteys

Nykyisin musiikin terveyshyödyt ovat hyvin tunnettuja. Tuskinpa sitä muuten olisikaan soiteltu aikojen alusta lähtien. Sen kuuntelun ja tuottamisen hyödyt näkyvät etenkin aivoissa.

Mutta jollei markkinointi ole kohdallaan, eivät nämä hyödyt kenties koskaan pääse kunnolla konkretisoitumaan. Tässä markkinoinnissa julisteet ovat olleet ensisijaisen tärkeitä aina vuodesta 1954 asti. Olisivat toki voineet olla aiemmin. Silloin niiden hyöty kuitenkin ensi kertaa todella havaittiin.

Tämä tapahtui vuoden 1954 Newport Jazz Festivalin yhteydessä. Se on ensimmäinen musiikkifestivaali jonka markkinoinnissa julisteilla oli merkittävä rooli. Silloin, kuten nytkin, suuri merkitys oli tavalla jolla tapahtuman luonne julisteiden grafiikassa ilmeni.

Tyylien kirjo

Kun julisteen teho oli nyt tunnustettu, ei siitä enää sen koomin luovuttu. Ajat muuttuivat ja graafiset tyylit niiden mukana, mutta merkitys pysyi jatkuvasti suurena.

Seuraava suurempi mullistus julisteiden grafiikoissa ajoittui 60-luvun hippivuosiin. Tuolloisen psykedeelisen tyylin pioneereja olivat mm. Wes Wilson ja Stanley Mouse. Heidän jälkensä on nykyisin jo ikoniseksi muodostuneen psykedeelisen tyylin takana.

Sittemmin mullistukset julistetaiteessa ovat liittyneet musiikillisten tyylien vaihtumiseen. Hippiaikojen jälkeen seuraava muutos tapahtui punk-rockin yhteydessä. Tuolloin julisteiden kuvasto muuttui selvästi aggressiivisemmaksi ja tyyli karummaksi.

Nykyään julisteiden tyylien kirjo on valtava. Silti samat lainalaisuudet pätevät edelleen. Oikeanlainen juliste on usein olennainen osa itse musiikin menestystä.

culture